Een stakingsactie die ervoor zorgt dat jouw vliegtuig niet vertrekt of de bus waarmee je zou vertrekken staat vanwege een defect in panne en kan dus niet vertrekken. Het zijn maar enkele voorbeelden van de problemen of onvoorziene omstandigheden waarmee je als reiziger geconfronteerd kunt worden.
Maar moet je als reiziger deze zaken zomaar laten gebeuren? Neen, want als reiziger heb je bepaalde rechten waarop je kunt terugvallen. Zeker bij vertragingen en annuleringen tijdens het reizen binnen de EU heb je als reiziger bepaalde rechten.
Rechten als reiziger met het vliegtuig
Wanneer je reist met het vliegtuig, dan kunnen er zich drie grote problemen voordoen: vertraging, annulering en overboeking. Wanneer je als reiziger om welke reden dan ook niet op het vliegtuig kan instappen of kan vertrekken, dan heb je steeds het recht op een alternatieve oplossing of een terugbetaling. Indien de vertraging echt oploopt dan kun je ook een terugbetaling eisen van je ticket. De schadevergoedingen zijn afhankelijk van verschillende factoren.
Rechten als reiziger met het schip
Reizen met het schip is net iets ingewikkelder als het aankomt op jouw rechten als reiziger. Voor kleine schepen waarbij maximum 13 passagiers of minder dan 3 bemanningsleden zitten, zijn er bijna geen of zelfs geen regels. Voor schepen die minder dan 500 meter varen zoals overzetboten, voor historische schepen en andere schepen die voor excursies ingezet worden gelden er ook weinig tot geen regels. Bij het reizen met een schip dat niet in voorgaande voorkomt kun je als reiziger beroep doen op de gebruikelijke rechten bij vertraging en annulering: een terugbetaling, alternatieven, schadevergoeding, accommodatie en maaltijden.
Rechten als reiziger met de trein
Wie reist met de trein heeft bij een vertraging van ten minste 1 uur recht op het afgelasten van jouw reisplannen en kun je een terugbetaling van jouw ticket eisen. Wie ondanks de vertraging toch nog verder wil reizen kan om een alternatief vragen en dat moet zelfs geen trein zijn. Indien er zich ernstige problemen voordoen dan kan je als reiziger ook een maaltijd eisen of eventueel accommodatie indien je ergens gestrand bent. Als je echt kunt aantonen dat je reisplannen in de war gestuurd zijn door een vertraging of dergelijke, dan kun je ook een schadevergoeding eisen.
Rechten als reiziger met de autocar
Bij het reizen met de autocar of een bus zijn de rechten als passagier ongeveer hetzelfde als bij het reizen met een vliegtuig of met de trein.
Got a Questions?
Find us on Socials or Contact us and we’ll get back to you as soon as possible.